Velký rozhovor s blogery - otázka druhá

4. srpna 2015 v 9:00 | surpan |  Jen se vykecám
Druhá otázka. O co vlastně jde si můžete přečíst zde: Průvodní článek k desetidennímu maratonu odpovědí.


Otázka 2: Jaký máš názor na eutanazii? Jsi pro nebo proti?


Vendy (eumenidas.blog): Jsem proti. Ne že bych byla proti úplně, někdy lidé můžou skutečně trpět, ale jakmile by se povolila, nevěřím tomu, že by byla kontrolovatelná a neovlivnitelná. Peníze zmůžou hodně a eutanazie se dá zneužít. O vyspělosti a morálce společnosti si nedělám iluze.

Em Age (empty-island.blog): Jsem pro; jako hypochondr si dovedu živě představit, že bych trpěla smrtelnou nemocí. V tu chvíli by pro mě bylo opravdu jednodušší zvolit smrt bez toho, abych se musela dívat na to, jak chřadnu a cítit to, jak s velkými bolestmi třeba několik měsíců umírám... Praděda umíral v nemocnici přes rok a půl, všichni věděli, že zemře a já si myslím, že eutanazie pro něj by byla tou lepší volbou. Namísto toho ty dva roky trpěl, ke sklonku života dokonce přišel o nohu...

VendyW (worlddandie.blog.cz): Ano, ale zas určit pravidla. Všechno lze zneužít takže je potřeba tohle zvlášť pečliě ohlídat.

Malkiel (malkiel.blog.cz): Ideově se přikláním k eutanázii, protože si myslím, že každý člověk má právo rozhodovat si o svém životě. Tedy i o jeho ukončení. Zejména pokud se nachází v bezvýchodném zdravotním stavu.

Sugr (sugarless.blog.cz): Těžká otázka. Ve světě eutanazie existuje, pro velmi staré a těžce nemocné lidi je mnohdy vysvobozením, u nás je stále v pozadí vize "život jsi si nedal-nemáš právo si ho vzít". Věc názoru, co člověk, jiný názor. Kdo sám rozhodne o ukončení svého života bývá označován za slabocha. Eutanazie v případě neléčitelné, velmi těžké nemoci by zvažována být měla. Pro mnohé z těchto lidí je ne-žití, kdy už mnohdy ani nevědí, že žijí, jen utrpením v bolesti.

Čerf (pvapenik.blog.cz): Jsem pro, pokud jde o rozhodnutí člověka o svém vlastním osudu. Je ovšem obtížné správně stanovit pravidla proti zneužití dalšími osobami.

Baruschka (baruschkasf.blog.cz): Na tohle nejde odpovědět. Opravdu to záleží na případu. Na chuti do života snad i víc, než na zdravotním stavu... Znala jsem paní, která byla relativně zdravá, ale životem už opravdu unavená, tak uspořádala svý záležitosti a místo aby si nechala vyměnit baterky "v srdíčku", lehla si a klidně zemřela :-)

Ruža z Moravy (ruzenka.blog.cz): Mám trochu obavy, aby nebyla zneužita. Spíš bych neudržovala uměle déle než odpovídá stavu orgánů těla člověka.

all-is-magic (all-is-magic.blog.cz): Jsem pro eutanazii - s odborným lékařským a psychologickým dohledem.

Agrrr (agrrrefrit.blog.cz): Jsem pro, ačkoliv bych to povolila po vzoru některých zemí (jako VB a Nizozemsko). Tedy po potvrzení min. tří lékařů, v případě nevyléčitelné nemoci, přílišného utrpení a bez vyhlídek na zlepšení svého stavu. S tím, že věkovou hranici bych považovala za optimální od 15 let (se svolením nejen lékařů, ale i rodičů).

Miloš (mish-mash.blog.cz): ano

TlusŤjoch (tlustjoch.blog.cz): Jsem pro. I přes riziko zneužití.

Pražský poděs (myselfagainsttimeandspace.blog.cz): Eutanázie? Vážně? Vážně eště někde v tom vzdělanym evropskym a vyspělym světě dumaj třeba nad tim, proč by měli člověku dát možnost volby? Jo, možnost volby si o životě rozhodovat sám a případně ho i ukončit z jakýhokoliv důvodu, kterej uzná za vhodný. A do toho, jak moc je ten důvod vhodnej už nikomu jinýmu nic neni. Neni to tak, že nám náš život nepatří, že sme si ho sami nedali a další kecy. Naopak, náš život nám patří, tak si s nim každej může dělat, co chce. Pokud má důvod ho ukončit, nikdo by mu v tom neměl bránit a hlavně ne nějaká ústava a zákony.
Navíc ta eutanázie je přece jenom bezpečná cesta, nejenom z důvodu, že se nikomu nechtěj uklízet zbytky sebevraha pod Nuselákem nebo v metru, ale lidi, co opravdu žijou jenom za pomocí přístrojů z toho života asi opravdu moc nemaj, tak proč je nechat trápit, když to kolikrát sami chtěj ukončit...

Vikomt (phoenix.blog.cz): To je těžká otázka. Myslím si, že by měl mít každý člověk právo na důstojný odchod. Ano, jsem pro.

Egoped (egopedie.blog.cz): V případě dobře ošetřených pravidel jsem rozhodně pro možnost eutanazie.

Userka (userka.blog.cz): Za profesionálního dozoru různých druhů doktorů bych byla pro, ale nesmí se to zvrhnout v moc jednoduchý akt, který by pak chtěl uplatnit každý psychicky nemocný člověk, jenž zrovna prožívá těžší období.

Kika (protidepce.blog.cz): Rozhodně pro, můj život = moje rozhodnutí jak s ním naložím. Stát se pořád snaží regulovat něco na co nemá právo.

Antea (antea.blog.cz): Každý má právo se rozhodnout, že už nechce dál žít. Problém je ale v manipulativnosti takového rozhodnutí. Člověk se může rozhodnout ukončit svůj život, kvůli tlaku, který na něj vyvíjí okolí. Aby se tomu předešlo, jsou zřízeny komise. Ale kdybych chtěla eutanazii podstoupit, příčilo by se mi obhajovat své rozhodnutí před cizími lidmi a nechat je rozhodovat jestli je můj problém natolik fatální, že mi povolí zemřít nebo zda podle nich nemám na eutanazii nárok a budu muset dál pokračovat v žití života, který už žít nechci.

Bloud. Well Bloud. (web-load.blog.cz): Umírání jsem nezažila. Když si ale představím, že bych se měla k jedné z možností přiklonit nad lůžkem umírajícího blízkého, pravděpodobně bych byla proti a hledala jiné cesty, jak mu umožnit důstojně dožít svůj život až do konce.

surpan (surpanblog.cz): Jsem pro důkladně kontrolovanou eutanazii. Člověk má mít právo rozhodnout se o své důstojnější smrti. Ubylo by i problémů se sebevrahy, což by asi ocenili železničáři.


Maraton odpovědí - všechny zatím zveřejněné odpovědi:

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Miloš Miloš | Web | 4. srpna 2015 v 9:31 | Reagovat

Proti eutanázii mohou být jen bigotně věřící.
A riziko zneužití? Myslím, že v mnoha nemocnicích se o eutanázii tak trochu snaží i bez jejího uzákonění. Pokud má někdo víc než 70 let, při operacích se na něm zaučují začátečníci, v nemocnicích i v zimě takovým pacientům otevírají okna dokořán, že tam ani teple oblečení návštěvníci nemohou vydržet, je totiž snadnější pak zemřít na zápal plic a už neobtěžovat, cpou jim silná sedativa a dávají "uklidňující" injekce.
Mohlo by se tomu také říct optimalizace nákladů ve zdravotnictví.

2 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 9:44 | Reagovat

[1]: Ty jsi zvolil taktiku jednoslovných odpovědí a dovysvětlování v komentářích! I ty jeden!:)

3 Opica Opica | Web | 4. srpna 2015 v 9:48 | Reagovat

Nejvíc se mi líbí názor Agrrr, se kterým úplně souhlasím. Ona pravidla nejdou uhlídat na 101% nikdy v ničem, ale když budou takhle rozumně nastavená...

Hrozně se těším na zítřejší bílé téma :)

4 Baruschka Baruschka | 4. srpna 2015 v 13:09 | Reagovat

Panečku, půl rozhovoru budu muset dohledávat :-)
Ale na tohle si tu trošku internetu najdu :-)

5 Miloš Miloš | Web | 4. srpna 2015 v 20:24 | Reagovat

[2]: Držel jsem se doporučované stručnosti :)
Odpovědi ostatních jsou (nebo mohou být) podnětné k další diskuzi. Článek neberu jako uzavřený souhrn názorů, jak se ale zdá, ostatní spíš ano.

6 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 22:45 | Reagovat

[2]: A tak to klidně mohlo být. Marně jsem doufal, že některé otázky vybudí oheň v lidech a rozohní diskuzi, kde se dovíme další desítky názorů...
Třeba to ještě přijde a pokud ne...nic se nestane :-D

7 userka userka | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:24 | Reagovat

... protože o tom nikdo neví :) Kdyby to Standa dal na titulku, hned by se to rozproudilo. Když na to nezapomenu, pošlu mu pak návrh na to, aby se aspoň jeden z těchhle článků na titulce objevil. Ale spíš asi až po skončení akce.

8 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:27 | Reagovat

[7]: Děkuji, ale uvidíme, jestli to projde...jestli bude zájem :-)

9 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:28 | Reagovat

[7]: Na druhou stranu tu je každý den cca 150 lidí...a diskuze mrtvá

10 userka userka | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:31 | Reagovat

[9]: Tak to včerejší téma už každýho unavuje, a dnešní je taky moc složitý a názory se zase tak neliší. Uvidíme dál ;)

11 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:33 | Reagovat

[10]: Děláš, jako bys nevěděla, co bude dál :-D :-D Ok, bude to překvapení... :-D

12 userka userka | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:38 | Reagovat

[11]: Já to nevím, už jsem to zapomněla o:) Takže se těším. Dneska jsem tady až teď, protože jsem zapomněla i na to, že to vlastně chci každej den sledovat :D

13 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:42 | Reagovat

[12]: :-D je třeba si to zapsat za uši. Já jsem tu ale taky asi dvě hodiny teprve...od rána jsem v čudu a doufám, že se mi to tu zatím nepozabíjí.
No určitě to nežeň přes koleno, ani čtení, ani tlačení projektu na homepage blog.cz, pokud nebudeš chtít. Rozhovor s blogery z blog.cz by nemusel být tak zajímavý, jako šamponci z krasna.cz :-D

14 Nettie Nettie | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:42 | Reagovat

Stejně už se o to nějak nepřímo zdravotníci vždycky postarají, takže to snad ani není třeba :D
Ale jsem pro. Každý si o svém životě má rozhodovat sám a je to lepší, než někoho seškrabávat z kolejí. Jen aby se to nezvrtlo tak, že přijdeš do obchodu se slovy "jednu eutanázii prosím :D

15 Nettie Nettie | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:43 | Reagovat

[1]: "Ne", "Ano", zítra to bude "Možná"? :D

16 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:46 | Reagovat

[15]: Zítra můžeme očekávat velký nástup Miloše. Můžeme se těšit již na celou větu :-D

17 userka userka | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:47 | Reagovat

[13]: Já ráda na věci tlačím ;)

18 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:50 | Reagovat

[14]: Aby to nebyl obchod, že si přijdeš, vybereš pouzdro na tělo nebo nádobku na prach, pak dostaneš dotazník, proč chceš odejít, pak ti to bude muset chválit kraj, musíš si na úřadě třikrát potvrdit, že to chceš udělat ze své vůle, pak je potřeba razítko v pobočce v Aši, aby zjistili, že to myslíš vážně.
Pokud to projde přes tohle všechno, kde každý má třicet dní na vyřízení, stačí už jen zaslat na obec, kde musí počkat dva roky. V případě, že ještě žiješ, odešlout to prezidentovi a ten dá souhlas automaticky. Pokud ovšem nebude sedět výrobní číslo rakve s číslem na žádosti, protože ji již nemají, je třeba vydržet a začít od znova. A tohle tě už jistě dorazí....

19 surpan surpan | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:54 | Reagovat

[17]: Jo, četl jsem na Tvém blogu :-D. Tak hlavně ať ti nevypadnou oči z důlku :-).
Takže když to shrneme, tak máš ráda všechna tlačítka, tlačenku, tlačiarňu...?

20 userka userka | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 23:59 | Reagovat

[19]: Tlačítka jo, tlačenku nejím (ach Bože, Bloud mě zatratí) a kdo by nechtěl mít funkční tlačiareň, že ano. Pak nemám ráda třeba tlačenice...

21 surpan surpan | E-mail | Web | 5. srpna 2015 v 0:02 | Reagovat

[20]: Díky za další nové poznatky o tobě ;-)

22 Nettie Nettie | E-mail | Web | 5. srpna 2015 v 0:04 | Reagovat

[16]: Hohohouuuu :D

[18]: Pomalu jak na pracáku toto. Zapomněl si na ověření podpisu u notáře. Bez toho to nepůjde.

23 Van Vendy Van Vendy | Web | 8. srpna 2015 v 16:47 | Reagovat

Tohle je opravdu těžká otázka, protože je také třeba brát v úvahu, že umělé udržování na přístrojích už není život, že ten člověk by bez onoho umělého udržování na přístrojích stejně umřel. Samozřejmě, někdo může namítnout, že v mnoha případech by člověk umřel i bez lékařského zákroku jako takového. Jenže,tyhle dvě věci by se měly rozlišovat.
Nejsem příznivcem dlouhodobého utrpení a umožnit důstojný a bezbolestný odchod - to by mohla být dobrá volba. Ale jak zaručit, že to bude opravdu kontrolované a hlídané. A pak, byly v komentářích zmíněny odkazy na sebevrahy - určitě nikdo neuvěří, že eutanazie by byla povolena někomu v nejlepších letech, relativně zdravému, jen s menšími či většími psychickými problémy. Takže, pokud si někdo ve dvaceti chce skočit pod vlak, stejně tam skočí, protože ani kdyby byla euthanazie schválená, určitě by ji nepovolili v tomhle případě.
Takže, sebevrahové jako argument nepřipadají v úvahu.
Jinak, silně věřící nejsem, možná trochu věřící ano, do kostela nechodím a nejsem žádná modlářka. A i když mám velké osobní spory s "vyšší institucí" a pochybnosti o životě jako takovém, pořád bych si netroufala rozhodovat o tom, kdo má žít a kdo ne.

[18]: To s tím obchodem nemá chybu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama